Vuoden 2020 mukanaan tuomat muutokset ovat kiihdyttäneet työelämän murrosta. Monien muutosten myötä yritykset ovat joutuneet arvioimaan toimistojen roolia monelta eri kantilta uudelleen. Suominen Oyj, joka on innovatiivisten ja vastuullisten kuitukankaiden valmistaja, kohtasi monien muiden mukana samat haasteet oman pääkonttorinsa kohdalla. Vanha pääkonttori Pitäjänmäellä ei enää vastannut yrityksen tarpeita. Tilojen pohjaratkaisu ei ollut toimiva: tilat olivat tehottomia, ja esimerkiksi pistäytymistiloja oli liian vähän. Vuokrasopimuksen päättyessä myös sijainnin muutos tuli ajankohtaiseksi.
Pääkonttorilla työskentelee 25 henkilöä, joilla kaikilla on vapaa hybridityömahdollisuus, eikä fyysisesti toimistolla oltu kovin usein. Muun muassa tämä loi tarpeen löytää uudet tilat, jotka tukisivat modernia työskentelytapaa. Lisäksi tilojen piti olla houkuttelevammat työntekijöille, sillä keskinäisen vuorovaikutuksen lisäämiseksi tavoitteena oli siirtää työskentelyn painopistettä enemmän läsnätyöhön. Uuden toimitilan tuli olla viihtyisä, monipuolinen ja joustava sekä sijainniltaan vetovoimainen. Muutoksen tuli tukea Suomisen pitkän aikavälin tavoitteita.
Projektin alussa työskentely aloitettiin Suomisen johtoryhmän kanssa työpajoilla, joissa kartoitettiin uuden pääkonttorin sijaintivaihtoehtoja. Tavoitteena oli löytää tila, joka olisi paitsi logistisesti hyvä, myös vetovoimainen työntekijöille. Keilaniemen alue valikoitui suosikiksi sen modernien toimitilojen ja loistavien liikenneyhteyksien vuoksi. Tässä vaiheessa tilakonsultti Ecorum Oy:ltä pyydettiin apua eri kohdevaihtoehtojen kartoittamisessa.
Muutamiin eri rakennuksiin tehtyjen tilatutkielmien jälkeen HTC Waterfront Keilarannan yläkerroksissa sijaitseva toimistotila hurmasi Suomisen johtoryhmän kolmeen suuntaan avautuvilla merimaisemillaan. Tilan selkeä muoto ja valoisuus vahvistivat käsitystä, että tästä tulisi loistava uusi toimitila! Tästä projekti lähti etenemään ripeästi luonnossuunnitteluvaiheeseen.
Tilojen suunnittelun keskeisenä tavoitteena oli tarjota kattava valikoima erilaisia työtiloja, jotka tukevat sekä keskittymistä vaativaa työtä että spontaaneja kohtaamisia. Tilanjako muotoutui nopeasti kohdilleen aiemmin laadittua test fit -pohjaa jalostaen. Henkilöstölle pidettiin työpaja, jossa kehiteltiin yhdessä toimiston pohjaratkaisua eteenpäin, ja palautetta kerättiin myös tilojen visuaalisesta ilmeestä. Tilan muoto ja käytettävyys mukautettiin henkilöstön tarpeisiin. Tämän jälkeen projektia vietiin eteenpäin viikoittaisilla statuspalavereilla.
Tilojen sisustuksessa haluttiin korostaa sekä yrityksen brändiä että toimiston eleganssia. Pörssiyrityksen pääkonttorille valittiin klassinen ja rauhallinen väritys, johon lisättiin Suomisen kirkasta sinistä yksityiskohtina. Erityistä huomiota kiinnitettiin tilojen akustiikkaan: työhuoneiden ja neuvottelutilojen seinät verhoiltiin akustoivalla, himmeäkiiltoisella verhokankaalla, joka toi tiloihin ripauksen ylellisyyttä.
Sisustuksen suunnittelussa otettiin huomioon Suominen Oyj:n brändi-ilme. Siitä poimittiin inspiraatiota muun muassa lasiseinien teippauksiin ja pintojen värimaailmaan. Brändi-ilmeessä kantavana teemana on skandinaavinen luonto, mikä näkyy aulatilojen logoseinässä ja tilojen bränditauluissa. Aaltomainen kuvioteippaus lasiseinissä viittaa meren läheisyyteen ja tuo tiloihin harmonista liikettä – meren äärellä kun ollaan.
Kalusteiden kierrätys oli tärkeä osa projektia. Suurin osa Suomisen vanhan toimitilan irtokalusteista hyödynnettiin uusissa tiloissa. Kaikki työpistekalusteet ja osa neuvotteluhuoneiden kalusteista otettiin mukaan. Uudet hankinnat kohdennettiin viisaasti tietyille alueille, kuten toimiston yhteisenä olohuoneena toimivaan työkahvilaan ja asiakaspolun isoon neuvotteluhuoneeseen. Mitään ei heitetty pois. Ylimääräisiksi muuttuneet kalusteet siirtyivät jatkokäyttöön Nakkilan tehtaan toimistotiloihin, mikä vähensi materiaalihukkaa ja teki projektista ympäristöystävällisen.