Lumenen toimistolla vallitsee rento ja välitön tunnelma. Tilat ovat aktiivisessa käytössä. Toimistolle tullaan mielellään ja siellä myös viihdytään! Tämä tuli selväksi myös meille Workspacelle, kun analysoimme keräämäämme dataa. Tilojen käyttöasteen, laadullisen mittaamisen, eli tilahavainnoinnin ja hybridityön kyselyn perusteella ilmeni joitakin kehityskohteita. Havainnot vahvistivat myös Lumenen johdon päätelmiä.
Yhteinen tavoite ”One Winning Lumene Group Team” olisi vieläkin paremmin saavutettavissa, jos joitakin toimintatapoja ja sisäisiä käytäntöjä päivitetään. Tiloja voisi hyödyntää entistä tehokkaammin tiimien välisen yhteistyön tukemiseksi sillä ne eivät sellaisenaan tukeneet spontaania vuorovaikutusta. Innovatiiviset yhteistyötilat puuttuivat. Yhteistä kohtaamispaikkaa kaivattiin: ”Meillä ei ole paikkaa, jossa voisi spontaanisti kohdata ihmisiä muista tiimeistä.” Ihmiset ovatkin Lumenen tilojen tärkein vetovoimatekijä!
Kerätyn datan perusteella teimme yhdessä Lumenen kanssa johtopäätökset ja tunnistimme toiminnalliset ja tilalliset kehityskohteet, joihin voitiin matalalla kynnyksellä tarttua. Näin päästiin pilotoimaan uudenlaisia työ- ja tilaratkaisuja. Tilamuutos lähti aidosti käyttäjien tarpeista. Henkilöstö pääsi mukaan luovaan kehitysprosessiin yhteisissä työpajoissa.
Lumene Oy on suomalainen kosmetiikka-alan yritys, jonka tunnetuin tuotemerkki on Lumene. Lumene Groupilla on myös muita vahvoja brändejä, kuten CUTRIN ja IDA WARG Beauty. Yksi projektin tavoitteista olikin tuoda esille Lumenen monipuolisuus ja värikkyys myös toimistotiloissa. Haluttiin vahvistaa tilojen persoonallisuutta sekä luoda enemmän viihtyisiä työskentelypisteitä ja kokoustiloja. Työympäristön tuli heijastaa yrityksen brändejä ja niiden energiaa.
Lumenella toiveena oli, että muutos todella tuntuu ja näkyy – “Feel the change!”. Tilojen tuli inspiroida ihmisiä ja tukea brändikokemusta sekä visuaalisesti että toiminnallisesti. Erityisesti aula koki suuren muodonmuutoksen: nyt siellä ovat vahvasti esillä niin brändi, tuotteet kuin ihmisetkin. Mukava oleskelualue toivottaa vieraat ja työntekijät tervetulleiksi ja houkuttelee viihtymään. Visuaalisesti upea ympäristö toimii käyntikorttina ja inspiroi sekä oman talon väkeä että maailmalta saapuvia brändilähettiläitä. Ensivaikutelma puhuttelee – ja mikä parasta, aulasta saa myös kupin kuumaa kahvia!
Toimistolla luovuttiin nimetyistä työpisteistä ja toiminnot keskitettiin yhteen kerrokseen. Tarpeettomiksi käyneitä kaappeja poistettiin, ja työpöytien määrää sekä kokoa tarkasteltiin kriittisesti. Suuret tilat jaettiin vyöhykkeisiin, joissa on monipuolisesti tilaa niin rauhalliselle ja keskittyneelle työskentelylle kuin myös yhteistyölle ja luoville kohtaamisille. Lopputuloksena syntyivät toimivammat, selkeämmät ja ennen kaikkea viihtyisämmät tilat, jotka lisäävät iloa työpäivään.
Olimme erityisen innoissamme siitä, kuinka sitoutuneita Lumenen tiimi ja henkilöstö olivat projektin tavoitteisiin. Lumenen asiantuntijoiden tekemä pohjatyö näkyi muun muassa siinä, että henkilöstö osallistui aktiivisesti kehitystyöhön työpajoissa. Tämä ei ainoastaan parantanut tiimityöskentelyä, vaan edisti myös työhyvinvointia. Työympäristön muutostyö on pitkälti tunnelman johtamista – kuuntelemista, rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista sekä jatkuvaa vuoropuhelua.