Muotoilemassa asiakaskokemusta huippu-urheilijoille

Mehiläinen on uudistanut brändiään ja kehittänyt palveluitaan asiakaskeskeisesti kohderyhmittäin ja näin ovat syntyneet muun muassa Lasten Mehiläinen ja Urheilu Mehiläinen. Tärkeäksi tavoitteeksi on muodostunut ymmärtää kuinka erilaiset kohderyhmät suhtautuvat lääkärikäynteihin ja millaisia tarpeita sekä odotuksia heillä on palvelusta.

Workspace oli mukana suunnittelemassa molempia konsepteja. Eri kokoisiin ja näköisiin kohteisiin sovellettavan konseptin lisäksi suunnittelimme Urheilu Mehiläisen Töölön toimipisteen tilat. Töölön toimipiste oli samalla konseptin pilottihanke, jossa ratkaisut päästiin testaamaan ennen konseptin lopullista hiomista.

”Meille kaikki ovat huippu-urheilijoita” on Urheilu Mehiläisen kantava teema ja siinä kiteytyy ajatus siitä, kuinka kaikki hoidetaan samalla korkealla standardilla. Dynaamiset, joustavat ja monikäyttöiset tilat suunniteltiin niin ammattiurheilijoiden kuin peruskuntoilijoidenkin vammojen ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen soveltuviksi.

 

Moniammatillista osaamista dynaamisessa ympäristössä

Tilailmeen lisäksi projektissa keskityttiin toiminnan kehittämiseen, jota työstettiin erilaisissa työpajoissa Urheilu Mehiläisen johtavien asiantuntijoiden kanssa. Arjen helpottaminen, joustavuus ja laadukas asiakaskokemus olivat kantavia teemoja erityisesti vastaanottohuoneiden ja fysiotilojen suunnittelussa. Tärkeässä roolissa olivat erityisesti alalla pitkään toimineet johtavat lääkärit ja fysioterapeutit, jotka näkivät asiakkaan hyvinvoinnin ykkösasiaksi. Halu auttaa, ennakoida ja huolehtia siirrettiin toimintoihin ja tiloihin sekä päätettiin muuttaa perinteitä.  Mm. lääkäreille ei enää suunniteltu omia huoneita ja fysiotilan käyttöä tehostettiin uusilla toimintatavoilla. Lisäksi vastaanottohuoneissa otettiin käyttöön tuplavastaanotot, joilla saavutettiin lääkärin ajankäytön tehokkuus.

 

Monistettavalla konseptilla selkeä brändinäkyvyys

Projektissa kaikki ratkaisut käytiin tarkkaan läpi, jotta ne olisivat toteutettavissa niin arvokiinteistöissä kuin kauppakeskuksen tiloissa – tilan koosta riippumatta. Konseptin avulla eri toimipisteiden tiloista saadaan yhtenäiset ja brändin mukaiset. Lisäksi asiakkaan on helppo toteuttaa eri kohteet eri urakoitsijoiden kanssa. Lopullinen konsepti koostettiin konseptimanuaalin muotoon, josta löytyy perusteet eri valinnoille, havainnollistavat visualisointikuvat sekä materiaali- ja kalustevalinnat.

 

Selkeät ja raikkaat tilat

Vetovoimaiset tilat houkuttelevat niin huippulääkäreitä kuin urheilijoitakin à asiakkaitakin. Dynaamisuus, selkeys ja raikkaus toteutettiin kustannustehokkaasti kaikissa pintamateriaaleissa ja kalusteissa. Tilojen yleiseen valaistuksen panostettiin ja kulkureittejä ohjaavat virtaviivaiset valoviivat. Materiaali- ja väripaletissa suosittiin valkoista, vihreän eri sävyjä ja vahvoja kontrasteja. Tilojen yleisilme on valoisa, kun taas tietyt asiat korostettiin tummin sävyin. Kaikissa pinnoissa huomioitiin “instagrammattavuus” ja mm. brändi-ilmeen diagonaalikuvio toteutettiin vastaanottohuoneisiin.  Tärkeintä tilasuunnittelussa oli kuitenkin huomioida tilojen toimivuus ja se, että tilojen tulee tuntua helposti lähestyttäviltä – kaikille!

”Työtä tehdään todella erilaisissa ympäristöissä ja on ollut mahtavaa päästä tutustumaan huippu-urheiluun tästä kulmasta. Yhteinen projektitiimimme Mehiläisen kanssa koostui myös huipuista ja yhteistyö oli ihanan reipasta ja dynaamista”, toteaa suunnittelusta vastannut Nunnu Kotilainen koko Workspace-tiimin puolesta.

Lisätietoja: Nunnu Kotilainen, nunnu.kotilainen(at)workspace.fi / puh. 0405240869

Kuvat: Esa Kapila

Konsepti vahvistaa Urheilu Mehiläisen brändiä ja myös toimintamme on tehostunut uudistuksen myötä. Tarkkaan dokumentoidun konseptin avulla voimme toteuttaa eri toimipisteitä vaivattomasti.

Mirella Rosenqvist Markkinointipäällikkö, Mehiläinen Oy

Other Similar Projects