A-Kruunu

Luonnon ajatonta kauneutta tilassa ja brändi-ilmeessä

Specs

Sijainti: Helsinki
Vuosi: 2023
Koko: ~ 600 m2
Valokuvaaja: Mikael Pettersson

Workspacen yhteistyö asuntoja rakennuttavan ja vuokraavan A-Kruunun kanssa alkoi, kun Pasilaan ryhdyttiin suunnittelemaan A-Kruunun rakennuttamaa kerrostaloa, jonka kivijalkaan kaavailtiin myös uutta toimistotilaa. Neljä vuotta myöhemmin A-Kruunun henkilöstö pääsi muuttamaan uuteen viihtyisään toimitilaan ja aloittamaan myös joustavamman työnteon hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden läheisyydessä.

Tila ja tunne – inspiraatiota luonnon ajattomasta kauneudesta

Materiaalien, akustiikan, sävyjen, ja valaistuksen vaikutus tilassa on tutkitusti merkittävä. Tilasuunnittelulla voidaan vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. A-Kruunun tilailme sai tarinansa Suomen luonnosta veden ääreltä, vahvojen kallioiden, puiden ja aaltojen voimasta sekä ajattomasta kauneudesta.

Suunnittelua ohjasi biofilia ja sen myötä luonnon elementtien tuominen sisätiloihin. Pinnoissa ja kalusteissa käytettiin luonnon materiaaleja, struktuureja ja sävyjä sekä orgaanisia muotoja. Valaistus suunniteltiin säädettäväksi eri tunnelmien saavuttamiseksi ja neuvotteluhuoneiden nimet tuotiin saaristomeren luonnosta. ”Tavoitteemme oli vaikuttaa tilaa käyttävien tunnereaktioihin myönteisesti kaikkien aistien kautta ja maksimoida ihmisten hyvinvointi tilassa”, kertoo sisustusarkkitehti Natalia Ritari.

”Vintin aarteet” ja kiertotalousnäkökulma

Uudessa tilassa hyödynnettiin A-Kruunun olemassa olevia kalusteita. Lisäksi tiloissa käytettiin kierrätettyjä materiaaleja, kuten kiintokalusteissa keittiötasojen komposiitti ja kierrätysmateriaaleista valmistetut irtokalusteet. Myös jätteiden lajittelu suunniteltiin huolellisesti arvioimalla ihmisvirtoja tiloissa sekä käytännön toimivuutta esimerkiksi siivoojien työn ja jätepussien määrän vähentämisen kannalta. Jäteastiat suunniteltiin tyylikkäiksi elementeiksi osaksi visuaalista kokonaisuutta.

Innostavin kiertotalousnäkökulma löytyi yhdessä A-Kruunun kanssa ideoidusta ”Vintin aarteet” -taidekampanjasta. A-Kruunun henkilöstö lähti upeasti mukaan projektiin, jossa tutkittiin omat kaapit, varastot ja vintit unohtuneiden taideaarteiden löytämiseksi. Taideteosten tarinat lähentävät ihmisiä ja niiden kautta saimme luotua toimistoon persoonallista ja uniikkia ilmettä ilman mittavia investointeja.

Tilailmeestä brändi-ilmeen uudistukseen

Vahvan visuaalisen tilasuunnittelun myötä A-Kruunun brändi-ilme ja logo alkoivat kaivata päivitystä. Päädyimme yhteisen tarkastelun jälkeen jatkamaan kohti kokonaisvaltaisempaa visuaalista uudistusta: tilasuunnittelusta brändi-ilmeen uudistukseen.

Lopputuotoksesta syntyi eheä, raikas ja ajaton kokonaisuus, joka näyttäytyy uutena logona, sosiaalisen median ilmeenä ja tilailmeenä uudessa toimistossa.

A-Kruunun uusien toimitilojen suunnittelu oli projektina mielenkiintoinen, koska suunnitelmia jouduttiin päivittämään hankkeen aikana tapahtuneiden isojen muutosten johdosta. Henkilökunnan määrän kasvu että joustavan työn mallin käyttöönotto huomioitiin ketterästi suunnitelmissa. Green Office -ohjelman käyttöönotto uusissa tiloissa tukee hyvin vastuullisuustavoitteitamme. Uudet tilat ja uusi brändi-ilme ovat odotettuja muutoksia henkilökunnan keskuudessa ja aloittavat uuden aikakauden A-Kruunun historiassa.”

Riikka Vitakoski, A-Kruunu