Marimekko

Työympäristön inspiraationa naapurusto

Specs

Sijainti: Helsinki
Vuosi: 2019
Henkilöstömäärä: n. 200
Koko: 3500 m2
Workspacen tiimi: Nunnu Kotilainen, Kreetta Airila, Tarja Paanola, Heidi Hänninen ja Tytti Kemppainen

Jos Marimekko olisi talo, millainen se olisi? Designtalo, ikoninen, valkoinen, puhdas, selkeä, minimalistinen, inspiroiva, pirskahteleva? Istuvuudeltaan juuri sopiva, mukavan rento, mutta ryhdikäs. Jokaiselle sopiva, valovoimainen ja tunnistettava. Käytettävyydeltään kestävä ja ikuinen. Teknisiltä ja ergonomisilta ominaisuuksiltaan huipputekninen ja design-prosessit huomioiva.

Näiden teemojen pohjalta luotiin tekstiili- ja design-alan ikonin Marimekon uusi pääkonttori Helsingin Herttoniemeen. Laajan peruskorjauksen aikana uusittiin myös henkilöstön toimitilat, showroomit ja kaikille avoin ravintola Maritori, josta voit lukea lisää täältä.

 

“If Marimekko was a building, how would it be?”

Tiina Alahuhta-Kasko, CEO, Marimekko

Marimekkolaiset ja ikoninen design työympäristöprosessin keskiössä

 

Marispirit on mielentila, johon talon ja tilojen visuaalinen ilme perustuu. Se johdatti Workspacen suunnittelutiimin pohtimaan Marin todellista olemusta. Millaisessa tulevaisuuden työympäristössä hän haluaisi tehdä töitä, olla näyttävä, ihailtava ja vaikuttava kuten kaikki Marimekon tuotteetkin ovat.

Suunnittelutyö aloitettiin työympäristökonseptin luomisella, joka tehtiin yhteistyössä design-kalusteita valmistavan Vitran kanssa. Työympäristökehittäminen pohjautui käyttäjiä ja johtoa osallistaviin työpajoihin, joissa selvitettiin mitkä tiimit hyötyvät toistensa läheisyydestä, millaisia tilatarpeita tiimeillä on, millaisessa työympäristössä marimekkolaiset näkevät itsensä tulevaisuudessa ja millaista viestiä tilan visuaalisuuden tulisi kertoa.

 

Talossa vierailee erilaisia sidosryhmiä, joille järjestetään kierroksia tilojen eri osissa, mm. painossa, jossa edelleen painetaan Marimekon kankaita. Tilojen suunnittelun fokus oli toiminnallisuudessa, jossa painotettiin työn eri prosessien sekä studion ja logistiikan saumatonta yhteistyötä. Tämän lisäksi talon visuaalinen tarina ja marimekkolaisuus kaikessa ikonisuudessaan oli kantavana teemana.

Visualisen suunnittelun inspiraation lähteenä olivat Marimekon värit ja kuviot, toisin sanoen tuotteet. Niille haluttiin antaa kaikki huomio tilassa. Minimalistisena aksenttina tiloihin tuotiin valkoisen eri sävyjä, kiiltoasteita ja struktuureja, kontrastia lisättiin mustalla sävyllä. Lisäksi käytettiin suuria peilipintoja, jotta kauniit kuosit toistuvat runsaammin. Puun ja betonin luonnollinen pinta tuo tiloihin lämpöä, mutta myös rakennuksen teollista henkeä.

 

Naapuruston Marimekko

 

Tilasuunnitelman teemaksi nousi ”naapurusto”. Avointa tilaa jakavat kyläalueen erilaiset rakennukset. Tiet, kadut ja polut toimivat kulkureitteinä ja ohjaavat liikkumaan toimitilan eri alueille. Naapurustossa vallitsee kylille tyypilliset tavat – käydään kylässä, kahvitellaan ja ideoidaan uusia kuoseja naurun ja elämäntäytteisen yhteisön keskellä.  Marimekkolaisten erityisen vahva yhteenkuuluvuuden tunne vahvisti naapurustoteemaa.

Naapurustoon suunniteltiin avoimia ja erillisiä tiloja rajaamatta tilaa liikaa suhteessa muihin käyttäjiin. Tilassa kulkee yksi pääväylä, jota käyttävät myös tekstiilipainoon kulkevat asiakasryhmät. Talojen poikkeavat seinäpinnat elävöittävät näkymiä sekä mahdollistavat erilaisia kiinnitys- ja näyttöpintoja. Rakennukset tarjoavat erilaisia tilatoimintoja vetäytymis- ja neuvottelutiloista testimyymälöihin.

Työkahvion torialue kutsuu naapuruston yhteen

 

Uuden työympäristön keskiöön suunniteltiin työkahvio, jota reunustavat työalueen lisäksi testimyymälät, showroomit, pistäytymistyöpisteet, townhall-istuskeluportaikko ja neuvottelutilat. Työkahvio toimii pöhinäkeskuksena niin henkilöstön sisäisissä kuin kutsuvieraille järjestettävissä tapahtumissa. Lisäksi työkahvio taipuu muotinäytöksiin, joissa catwalk-reitti kiertää avoimen portaikon ympäri yleisön istuessa ulkoreunalla. Tilan kulmakivi, suuri saareke, sijoitettiin tilan keskelle ja se toimii keittiön sydämenä ja houkuttelee ihmiset yhteen.

 

”Marimekon työyhteisön erityispiirre on yhteenkuuluvuuden tunne, marispirit, joka luo designiin, toimintatapoihin ja ajatteluun oman erityispiirteensä ja on konkreettisesti läsnä kaikessa tekemisessä. Siksikin koimme tärkeäksi luoda vetovoimaiset ja houkuttelevat tulevaisuuden työtilat, jotka kannustavat luovuuteen”

Nunnu Kotilainen, sisustussuunnittelun projektipäällikkö, Workspace.